6 domowych sposobów na pamięć i koncentracje

Domowe sposoby na pamięć i koncentracje

Ćwiczenia na pamięć i koncentrację warto wykonywać każdego dnia. Systematyczny trening dla mózgu jest bowiem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania na co dzień. I choć sposobów na koncentrację jest całe mnóstwo, w niniejszym artykule skupimy się na 6 sprawdzonych, które z powodzeniem można wykonywać w domu.

Trening dla mózgu jest równie istotny, co trening całego ciała –ćwiczenia są potrzebne, by móc zachować zdrowie i wysoką sprawność umysłową. Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak ważne jest systematyczne doskonalenie pamięci, tymczasem bez niego nie da się efektywnie funkcjonować w pracy czy w szkole. I choć wraz z wiekiem poziom koncentracji oraz zdolność do zapamiętywania informacji spadają, to jednak problemy w tym zakresie w dużej mierze biorą się stąd, że z czasem coraz rzadziej wykonujemy ćwiczenia doskonalące pamięć. Będąc w szkole, każdego dnia, mimowolnie trenowaliśmy nasz mózg, zmuszając go do zapamiętywania różnego rodzaju informacji. Dzięki temu, mogliśmy je też znacznie szybciej przyswajać.

Bez systematycznego treningu pamięci, obniża się efektywność naszych codziennych działań. Wówczas nie tylko coraz częściej zapominamy o ważnych rzeczach, wydarzeniach czy spotkaniach, ale również pogarsza się nasz refleks, umiejętność logicznej analizy faktów, czy szybkość podejmowania decyzji. Ćwiczenia poprawiające pamięć i koncentrację warto więc nie tylko znać, ale i regularnie wykonywać.

Jak ćwiczyć mózg?

Nie musimy wykonywać kilkunastu różnych ćwiczeń na pamięć i koncentrację. Znajdźmy takie, które będą nam sprawiały przyjemność i które będziemy w stanie wykonywać systematycznie – najlepiej codziennie. Co ważne, to nie ilość czasu jaki poświęcimy na trening dla mózgu, ale jego systematyczne wykonywanie przyniosą upragnione rezultaty. Dlatego spośród poniższych propozycji trzeba wybrać kilka, najlepszych dla siebie sposobów na koncentrację oraz doskonalenie pamięci.

Krzyżówki i łamigłówki – tradycyjne ćwiczenie pamięci

Bardzo dobre efekty przynosi wypełnianie krzyżówek, rozwiązywanie łamigłówek czy uzupełnianie sudoku. Sposoby naszych rodziców i dziadków, choć niektórym mogą wydać się nudne i staroświeckie, nadal doskonale sprawdzają się w kontekście codziennych ćwiczeń pamięci. Możemy je stosować nie tylko w domu, ale podczas podróży autobusem, pociągiem czy stojąc w kolejce do lekarza. Gazetę z krzyżówkami dostaniemy w każdym kiosku czy saloniku prasowym, ale pamiętajmy, że dziś bez trudu znajdziemy je również w wydaniu internetowym. Warto je rozwiązywać, bo to nie tylko ćwiczy pamięć, ale i poprawia koncentrację, rozwija twórcze myślenie oraz relaksuje.

Gry planszowe – rodzinny trening dla mózgu

Gry planszowe mogą zaangażować do treningu mózgu całą rodzinę oraz znajomych. Stanowią świetną zabawę, która przy okazji niesie ze sobą wiele korzyści, m.in. rozwijają logiczne myślenie, czy też poprawiają koncentrację – zmuszając do analizowania problemów oraz opracowywania strategii działania. Dodatkowo, pobudzają do pracy obie półkule mózgowe – zarówno tę odpowiedzialną za abstrakcyjne i kreatywne myślenie, jak i tę odpowiedzialną za logiczną analizę faktów. Przy okazji, uczą najmłodszych zasad ekonomii, matematyki czy sztuki negocjacji.

Aplikacje poprawiające pracę mózgu – czyli gry na poprawę pamięci

Jeżeli nie przekonuje nas staroświecki trening pamięci w postaci krzyżówek, wybierzmy coś bardziej na czasie – zainstalujmy sobie na komputerze bądź smartfonie gry na poprawę pamięci. Ich niewątpliwą zaletą jest fakt, że oprócz zapewnienia treningu dla mózgu, motywują też do codziennych ćwiczeń poprzez system przypomnień, zdobywanie kolejnych poziomów i nagród, a także możliwość rywalizacji z innymi użytkownikami. Aplikacji poprawiających pracę mózgu nie brakuje: do dyspozycji mamy zarówno te tradycyjne, np. gry pamięciowe memo, jak również bardziej angażujące i interaktywne.

Czytanie książek – to także dobry sposób na koncentrację

Dziś, niestety coraz rzadziej oddajemy się lekturze książek – często po prostu z braku czasu. Najczęściej czytamy treści internetowe, od których oczekujemy przede wszystkim konkretnych informacji, podanych w możliwie jak najbardziej przystępnej formie. W efekcie, odzwyczajamy się od utrzymywania koncentracji przez dłuższy czas. W rozwiązaniu tego problemu nie pomagają również portale społecznościowe, na które zaglądamy po kilka, kilkanaście razy dziennie.

Dobrze jest więc wygospodarować w ciągu dnia choćby pół godziny i skupić się tylko i wyłącznie na czytaniu interesującej książki. Gdy będziemy oddawać się lekturze wyłączmy komputer, telefon i telewizor. Na początku możemy mieć trudności ze skupieniem uwagi i koncentracją, co może powodować nawet frustrację. Systematyczne, codzienne treningi przyniosą jednak poprawę, a także rozwiną naszą wyobraźnię i tym samym pozytywnie wpłyną na pracę mózgu.

Relaks i dobry sen – niezawodny sposób na pamięć oraz koncentrację

Systematyczne ćwiczenia rozwijające pamięć i koncentrację są bardzo ważne, ale nie zapominajmy o znaczeniu snu oraz relaksu. Wypoczynek pozytywnie wpływa na utrwalanie informacji, które przyswoiliśmy w ciągu dnia, usprawnia pracę mózgu oraz naprawia uszkodzone komórki czy połączenia nerwowe. Po dobrze przespanej nocy mamy więcej energii do działania, poprawia się nasza koncentracja, szybkość reakcji oraz kojarzenie faktów. Dodatkowo, sen regeneruje organizm i obniża poziom kortyzolu, który negatywnie wpływa na procesy myślowe i zdolność skupiania uwagi.

Dieta na pamięć i koncentracje

Pełnowartościowa dieta lepsza, niż tabletki na poprawę koncentracji

Masz problem z dłuższym wysiłkiem umysłowym? Zamiast zastawiać się, co na poprawę koncentracji warto kupić w aptece, lepiej przyjrzyj się najpierw swojej diecie. Jadłospis ubogi w wartości odżywcze, witaminy i minerały wpływa niekorzystnie na zdolność koncentracji oraz pamięć. Dlatego zamiast kupować drogie suplementy, wzbogać swoją dietę w warzywa, owoce, pieczywo z pełnego ziarna oraz kasze, zawierające witaminy z grupy B, które korzystnie wpływają na zapamiętywanie.

Ważne miejsce w codziennym jadłospisie powinny zająć także ryby oraz jajka, które dzięki zawartości lecytyny (to najczęstszy składnik znajdujący się w suplementach) usprawniają funkcjonowanie układu nerwowego, a co za tym idzie, pozytywnie oddziałują na pracę mózgu i poprawiają przepływ informacji. Niezwykle istotne są również zdrowe tłuszcze, takie jak: oliwa z oliwek, olej z pestek winogron czy lniany, które zawierają witaminę E, chroniącą komórki nerwowe przed starzeniem.

Pamiętaj, że zarówno częstotliwość treningów dla mózgu, jak i styl życia mają ogromny wpływ na to, jaką sprawnością fizyczną oraz umysłową będziemy cieszyć się obecnie i w przyszłości.

6 domowych sposobów na pamięć i koncentracje
3.7 (74.29%) 7 votes

Poprzez dalsze korzystanie z serwisu zgadzasz się na korzystanie z plików cookie. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close