7 najbardziej pożądanych cech i kompetencji przez pracodawców

Najbardziej pożądane cechy i kompetencje przez pracodawców

Nierzadko zdarza się, że rekruterzy dostają od swojego przełożonych konkretną listę wymagań, którym musi sprostać kandydat na dane stanowisko. Sęk w tym, że pozycje z tej listy potrafią się od siebie znacznie różnić nawet w przypadku bardzo podobnych ofert pracy. Pytanie zatem, czy może w ogóle istnieć jakiś określony zestaw cech pożądanych przez pracodawców?

Dziś, osoby odpowiadające za rekrutację nowych pracowników bardzo często zwracają uwagę nie tylko na kompetencje twarde (czyli posiadaną wiedzę, wykształcenie i doświadczenie), ale również na kompetencje miękkie (odnoszące się do umiejętności interpersonalnych i cech psychofizycznych). O ile w przypadku tych pierwszych, z oczywistych względów nie jest możliwe stworzenie uniwersalnej listy wymagań, o tyle w obrębie kompetencji miękkich, można już wskazać , cechy dobrego pracownika. Poniżej przedstawiamy siedem tych najbardziej pożądanych na rynku cech i kompetencji.

Odpowiedzialność

Mało które CV nie zawiera wzmianki o odpowiedzialności – i słusznie, bo to jedna z ważniejszych cech pożądanych przez pracodawców. Tylko na czym właściwie ona polega?

Odpowiedzialność funkcjonuje na trzech płaszczyznach: formalnej (odpowiedzialność np. za bezpieczeństwo w pracy, użytkowany sprzęt, powierzone dokumenty), zadaniowej (odpowiedzialność np. za osiągane wyniki, wybór metod prowadzących do celu), a także moralnej (odpowiedzialność np. za dobrą atmosferę pracy, za zespół). Inaczej mówiąc, cecha ta jest kluczem do praktykowania efektywności i solidności w wykonywaniu swoich zadań, a także do rozwoju i wypracowywania właściwych stosunków z innymi ludźmi. Nic więc dziwnego, że jest ona tak mile widziana przez pracodawców.

Samodzielność

Samodzielny pracownik szybciej wdraża się w nowe obowiązki i częściej wychodzi z własną inicjatywą. Nie wymaga nieustannego nadzoru, a przy tym nie niesie ze sobą ryzyka, że będzie co chwilę dopytywał, co, jak i w jakim czasie ma zrobić. Samodzielność jest cechą pożądaną przez pracodawców również z tego względu, że zwykle idzie z nią w parze umiejętność zarządzania własnym czasem.

Lojalność

Niezależnie od wykonywanego zawodu, lojalność wobec pracodawcy to podstawa. Buduje ona więź pomiędzy pracownikiem a firmą, co niesie oczywiste korzyści dla obydwu stron. Osoby przejawiające taką cechę otrzymują bardziej odpowiedzialne zadania i są częściej „doceniane finansowo”. Ponadto, bardziej przykładają się do dbania o rozwój i dobrą reputację firmy, a przy tym są postrzegane przez szefów jako godne zaufania. Co istotne, w ich przypadku zwykle nie ma też zagrożenia, że z dnia na dzień porzucą pracodawcę.

Komunikatywność

Komunikatywność bywa często mylona z „wygadaniem”. Dlatego też dla porządku podkreślmy, że poprzez tę cechę należy rozumieć przede wszystkim umiejętność swobodnego wyrażania swoich myśli, a także umiejętność słuchania rozmówców i porozumiewania się z nimi. Komunikatywność w pracy jest cechą pożądaną przez pracodawców, ponieważ obdarzeni nią pracownicy, lepiej dogadują się ze swoimi współpracownikami, a przy tym szybciej wyjaśniają konflikty i nieporozumienia.

Kreatywność

To cecha, która na pozór może kojarzyć się głównie z zawodami stricte z nią związanymi, gdzie nieszablonowe podejście do różnych zagadnień i głowa pełna pomysłów to oczywisty standard. W praktyce jednak, pracodawcy poszukują osób kreatywnych również na stanowiska związane z dość schematycznymi, powtarzalnymi zadaniami. A to za sprawą faktu, że lepiej radzą sobie one z nieprzewidzianymi sytuacjami, potrafią szybciej rozwiązywać problemy, a przy tym są bardziej otwarte na ewentualne zmiany i wdrażanie nowych rozwiązań.

Pozytywne nastawienie do pracy

Pozytywne nastawienie

Pozytywna atmosfera w miejscu pracy to większe zadowolenie pracowników, większe zaangażowanie w wykonywanie zadań, a co za tym idzie – również większa efektywność pracy. Dlatego też, mile widziane są również osoby z pozytywnym nastawieniem do życia. Pracodawcy wiedzą, że mają one zwykle większy zapał do działania, rzadziej przejmują się niepowodzeniami, a przy tym mają korzystny wpływ na pozostałych pracowników.

Odporność na stres

Komu choć raz nie zdarzyło się przeczytać w ogłoszeniu, że dana firma poszukuje osoby odpornej na stres? Ta cecha to nic innego jak umiejętność zachowania trzeźwości umysłu w stresogennych sytuacjach – kiedy to np. nieubłaganie zbliża się deadline oddania jakiegoś projektu; na barkach pracownika spoczywa nadmiar obowiązków; albo gdy szef mniej przychylnym okiem spogląda na ostatnie wyniki jego pracy. Czasem, w pożądanej przez danego pracodawcę „odporności na stres” chodzi praktycznie wyłącznie o radzenie sobie z trudnymi klientami – czyli umiejętność cierpliwego wysłuchiwania ich zastrzeżeń, a także znajdowania i spokojnego przedstawiania im sposobu rozwiązania problemu.

O czym warto pamiętać?

Choć niewątpliwie dobrze jest posiadać wszystkie cechy z powyższej listy, zdecydowanie nie warto w tym kontekście ubarwiać swojego CV. O tym, czy dany kandydat faktycznie przejawia cechy dobrego pracownika, i tak można dowiedzieć się dopiero w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, a jeszcze częściej – dopiero po rozpoczęciu pracy w danej firmie. Pamiętaj, że prawdomówność i uczciwość również należą do cech pożądanych przez pracodawców!

7 najbardziej pożądanych cech i kompetencji przez pracodawców
4.1 (82.86%) 7 votes

Poprzez dalsze korzystanie z serwisu zgadzasz się na korzystanie z plików cookie. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close